روش‌های پیاده‌سازی سیستم اتوماسیون پارکینگ

در این مقاله به روش‌های پیاده‌سازی سیستم اتوماسیون پارکینگ میپردازیم تا با انواع سیستم‌های آنها آشنا شویم.

اتوماسیون پارکینگ که به سیستم PMS (سیستم مدیریت پرداخت پارکینگ) نیز معروف است، مدیریت تردد افراد به پارکینک مجموعه‌ها و مجتمع‌ها را به عهده دارد. این سیستم‌ به دو بخش اصلی تقسیم میشوند که هر بخش برای پرسنل، افراد مجاز و مراجعین عمومی برنامه‌ریزی و کنترل میشود:

    • نرم‌افزارها و تجهیزات ورودی
    • نرم‌افزارها و تجهیزات خروجی

سیستم‌های اتوماسیون پارکینگ ورودی عموما به سه نوع پیاده‌سازی میشوند:

    • سیستم کارت/قبض دستی
    • سیستم کارت اتومات
    • سیستم قبض اتومات
اتوماسیون پارکینگ - شرکت اریس

سیستم کارت/قبض دستی اتوماسیون پارکینگ

در سیستم کارت/قبض دستی از یک کانکس جهت مستقر شدن اپراتور استفاده میشود تا ثبت ورودی خودروها را انجام دهد. گرچه این سیستم از قبل نیز وجود داشته است اما مزایای خود را نسبت به دو سیستم دیگر دارا میباشد. خرابی بسیار کم تجهیزات و حضور اپراتور از مواردی است که مشکلات را بسیار کم میکند ولی از طرفی فضای خاص خود را اشغال میکند و نیاز به نیروی انسانی مستقر دارد. کیفیت عملکرد این سیستمها منوط به موارد زیر است:

    • کیفیت عملکرد نرم‌افزار
    • کیفیت کامپیتور تهیه شده برای اپراتور
    • کیفیت کارت‌خوان/پرینتر

سیستم خودکار کارت در اتوماسیون پارکینگ

در سیستم‌های اتومات کارتی از Card Dispenser جهت تحویل کارت به صورت خودکار به مراجعه کنندگان استفاده میشود. همین موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. دو عامل اساسی کیفیت این سیستم‌ را تحت تاثیر قرار میدهد:

    • کیفیت سیستم Card Dispenser: اگر این قسمت از دستگاه از برندهای بسیار قوی و درجه یک انتخاب نشود، اختلالات بسیاری در سیستم تردد شما ایجاد میکند.
    • کثیف شدن و یا چرب شدن کارت‌ها: کارتها به دلیل دست به دست شدن کم‌کم چرب شده و کثیفی بر روی آنها مینشیند. امکان تمیز کردن کارت‌ها به صورت تک‌تک نیز امکان‌پذیر نمیباشد. لذا بر اثر مرور زمان این چربی‌ها باعث چسبیده شدن کارتها به یکدیگر شده و در عملکرد Card Dispenser اختلال ایجاد میکنند.

لذا در انتخاب سیستم کارتی اتومات این مطلب را در ذهن داشته باشید که سیستم بدون خطا کار نخواهد کرد.

سیستم خودکار قبض در اتوماسیون پارکینگ

در سیستم‌های اتومات قبضی، از پرینترهای حرارتی صنعتی جهت صدور قبض در دستگاه‌ها استفاده میشود. کیفیت کاغذها و ضخامت‌های مختلفی را بر اساس قدرت پرینتر میتوانید برای مجموعه خود انتخاب کنید. دو عامل اصلی کیفیت عملکرد این سیستم را تخت تاثیر قرار میدهد:

    • کیفیت کاغذ: این مساله بسیار مهم جهت پیاده‌سازی این سیستم میباشد. اگر کیفیت کاغذ مناسب برای این تجهیزات انتخاب نشود، پرینتر دچار اختلال شده و مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید.
    • کیفیت پرینتر: پرینتر یک سیستم با تعداد قطعات بسیار زیادی میباشد. از تیغه پرینتر گرفته تا هد، برد و دیگر قطعات پرینتر تماما در معرض ایجاد مشکل هستند و نگهداری پرینتر از مسایل بسیار مهم این سیستم میباشد.

سیستم خروجی پارکینگ

در خروج که گلوگاه اصلی تمامی مجموعه‌ها میباشد، موضوع بسیار حساس‌تر از ورود هم میشود. هر نوع اشکالی در این سیستم‌ها باعث بروز مشکلات اساسی و ایجاد ترافیک و نارضایتی مراجعین به مجموعه میگردد. لذا انتخاب دقیق این سیستم بسیار بسیار حائز اهمیت هست.

به صورت عمومی دو نوع سیستم خروجی داریم:

    • سیستم خروجی اتومات
    • سیستم خروجی دستی (با حضور اپراتور)

سیستم خروجی اتومات

سیستم خروجی اتومات معمولا برای مجموعه‌هایی کاربرد دارد که تردد بسیار کمی دارند و عموما خلوت هستند و یا تعداد خروجی آنها بسیار زیاد است که عملکرد اتومات سیستم منجر به ایجاد ترافیک نمیگردد. به علت اینکه در این سیستم یک گیت به صورت خودکار بسته میشود و با احراز هویت نفر بعدی باز میگردد و مجددا بسته میشود، زمان خاص خود را نیاز دارد.

سیستم خروجی دستی

سیستم خروجی دستی با حضور اپراتور عمل نموده و میتواند به صورت سریعتر پاسخگوی تردد مراجعین باشد.

اما در اینجا باید به دو سیستم جانبی که به سیستم خروج کمک شایانی میکنند اشاره نمود:

  • سیستم پرداخت در طبقات
  • سیستم صف شکن (دستگاه‌های Handheld)

سیستم پرداخت در طبقات

سیستم‌های پرداخت در طبقات با دریافت کارت یا قبض افراد مبلغ را محاسبه نموده و مدت زمان مشخصی را جهت خروج خودرو در اختیار مراجعه‌کننده قرار میدهد.

سیستم صف شکن

سیستم صف شکن یا هند هلد نیز توسط اپراتورهای خود هزینه یا مجوز خروج خودروها را بررسی میکنند تا گیت‌های اصلی خروج سریعتر حرکت کنند و از ایجاد ترافیک جلوگیری شود.

جمع بندی

در کل علاوه بر تمامی مسایلی که مطرح شد، طراحی ورودی و خروجی‌های یک مجموعه از مهم‌ترین مسایل ترافیکی میباشد که تاثیر مستقیم بر روی رضایت مشتریان در بازدید و یا مراجعه خود به آن مرکز دارد.

عملکرد دقیق و بدون نقص سیستم پارکینگ هوشمند نیاز به دقت در تمامی بخش‌های طراحی، پیاده‌سازی و اجرا دارد. تمامی نرم‌افزارها و تمامی سخت‌افزارها باید مثل قطعات یک ساعت عمل کنند تا آرامش و رضایت را به مشتریان یک مجموعه هدیه دهند.

اتوماسیون پارکینگ اریس
روش‌های پیاده‌سازی اتوماسیون پارکینگ

حقوق این مقاله متعلق به شرکت اریس میباشد. انتشار آن با ذکر منبع و ارجاع به لینک اصلی مانعی ندارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.